Felanmälan, Skador, Hemförsäkring, Skadedjur

Uppdaterad

Felanmälan kan du göra dygnet runt genom att logga in på Mina Sidor med ditt användarnamn och lösenord. Alternativt kan du ringa oss under kontorstid. Vid akuta fel vill vi att du ringer oss direkt för att undvika att skadan blir större. Som akuta fel räknas:

  • Forsande vatten
  • Strömlös lägenhet
  • Översvämning
  • Kyl och frys fungerar inte

Kvällar och helger ringer du vår jour. Alla kontaktuppgifter och telefontider hittar du här.

Hemförsäkring

När du bor hos oss måste du ha en hemförsäkring. Du ansvarar själv för att teckna en i samband med att kontraktet börjar gälla. Hemförsäkringen ska vara aktiv under hela kontraktstiden.

Varför hemförsäkring?

Hemförsäkringen skyddar bland annat egendom mot brand, vattenskada, skador på hushållsmaskiner eller installationer och stöld. Till exempel om du själv varit oaktsam och orsakat en brand, så kan du bli betalningsskyldig personligen om du inte har en giltig hemförsäkring. Och det kan bli mycket dyrt, inte sällan hundratusentals kronor.

I de flesta hemförsäkringar ingår också ansvarsförsäkring, skydd vid överfall, reseskydd och rättsskydd. Familjemedlemmar som är folkbokförda på samma adress omfattas vanligen av samma hemförsäkring, dock omfattas normalt inte inneboende. Hemförsäkringen ger ett brett ekonomiskt skydd när du hyr din bostad. Du behöver en hemförsäkring även om du bara har en tillfällig bostad eller om du tror att dina saker inte har så högt värde.

Vilken hemförsäkring ska jag välja?

De flesta hemförsäkringar erbjuder liknande skydd. Vilket bolag du ska välja är något vi på Hallstahem inte får vägleda dig i. Det finns många bra hemförsäkringar därute. Vanligen brukar det vara lönsamt att samla sina försäkringar, så har du övriga försäkringar hos ett bolag så kan det vara bra att lägga även hemförsäkringen där. Ett tips är att jämföra tre olika hemförsäkringars innehåll och pris och bestäm dig därefter. Oftast kan du välja att betala månadsvis om du vill.

Skador – vatten eller brand

Ibland uppstår det skador i lägenheten som behöver åtgärdas med hjälp av en eller flera hantverkare. Oftast handlar det om vattenskador där vi snabbt behöver hitta läckan, laga den och sedan reparera de skador som läckan orsakat. Ibland tar detta tid och kräver samordning av flera hantverkare, t ex sanering, rivning, rörmokeri, målning, golvläggning och snickeriarbeten.

Skadedjur

Skadedjur är tyvärr inte ovanliga. I svenska hem tillhör mjölbagge, pälsänger och silverfiskar de vanligaste och på senare år har även kackerlackan och vägglöss gjort sitt intrång i våra hem. Skadedjur kan finnas i de mest renliga hushåll, smuts har ingen koppling till skadedjur. Oftast är det människan själv som tar med sig krypen hem utan att veta om det. De kan följa med i resväskan och de kan finnas i de produkter vi köper hem till hushållet.

Anmälningsplikt

Om du misstänker att du har skadedjur i din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta. Det är mycket viktigt att man snabbt kommer igång med saneringen för att undvika spridning. Hallstahem har ett avtal med saneringsföretaget Nomor och du som hyresgäst har rätt till kostnadsfri sanering, förutsatt att du följer våra instruktioner under saneringsarbetet. Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet ska du omgående göra en felanmälan till oss.

Guide taggad med: hemförsäkring lägenheter Felanmälan Skadedjur Anmälningsplikt
warning Created with Sketch.