Inflytt och Utflytt
Inflyttningsdagen
Vid inflyttning så har du tillgång till lägenheten från kl. 13 den dag som anges i kontraktet. Om den första kontraktsdagen infaller på en lördag eller helgdag så gäller kontraktet från kl. 13 första vardagen i månaden. Börja inflyttningen med att gå igenom lägenheten noga och skriv upp eventuella anmärkningar. Jämför dessa med besiktningsprotokollet, som du får via mejl eller post inom en vecka efter inflytt. Meddela din områdessamordnare inom 10 dagar om du upptäcker något som inte överensstämmer med protokollet. Har vi lovat en åtgärd, t ex målning, i din lägenhet påbörjas den inom tre månader efter att du flyttat in.
Elavtal
Kom ihåg att anmäla inflytten till Mälarenergi på telefon 021-39 50 50. Gör det helst en månad före du flyttar in.
Flyttanmälan och adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk Adressändring.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret på ditt kontrakt under rubriken ”Lgh nr”.
Hemförsäkring
Du måste ha en gällande hemförsäkring när du bor hos oss. Från 1 maj 2019 samarbetar Hallstahem inte längre med något försäkringsbolag, utan du ansvarar själv för att skriva ett avtal om hemförsäkring med valfritt försäkringsbolag. Läs mer om hemförsäkring här.
Parkering vid urlastning
För att kunna parkera utanför porten under flytten använder du det parkeringstillstånd du fick när du hämtade nycklarna. Nyckel till lägenheten passar till eventuell trafikbom på området.
Uppsägning
Uppsägningstiden är tre kalendermånader och en uppsägning kan inte ångras. En skriftlig uppsägning ska vara poststämplad eller inlämnad till vårt kundcenter senast den sista i månaden för att kommande månad ska räknas som den första uppsägningsmånaden. Signerar du uppsägningen via BankID så gäller samma sak – oss tillhanda senast den sista dagen i månaden.
Uppsägningstid – så fungerar det
Här kommer ett exempel på hur uppsägningstiden fungerar.
Uppsägning: sker före sista januari
Uppsägningsmånad 1: Februari
Uppsägningsmånad 2: Mars
Uppsägningsmånad 3: April
Kontraktet upphör: 30 april
Det spelar alltså ingen roll om du säger upp ditt kontrakt den 3:e eller 31 januari – ditt kontrakt upphör 30 april i båda fallen. Garage och p-plats har också tre kalendermånaders uppsägningstid. Dessa kan du dock säga upp digitalt här på Mina sidor.
Under uppsägningstiden
Din lägenhet besiktas inom fem dagar efter att uppsägningen kommit oss tillhanda. Detta kallas förbesiktning och innebär att vår områdessamordnare går igenom lägenheten, så att vi blir medvetna om eventuella skador eller underhållsbehov som uppstått medan du bott i lägenheten. Är du inte själv med under besiktningen ger samordnaren dig besked om resultatet. Du visar själv din lägenhet för bostadssökande under uppsägningstiden. Därför är det viktigt att du lämnar ett korrekt telefonnummer som vi kan lämna till en eventuell ny hyresgäst.
Undantag
Vid dödsfall samt flytt till särskilt boende är uppsägningstiden innevarande månad + en månad. Byter du lägenhet inom Hallstahem är uppsägningstiden innevarande månad + två månader.
Så här säger du upp kontraktet
Du kan säga upp ditt kontrakt digitalt, med hjälp av BankID. Hör i så fall av dig till oss så hjälper vi dig. Önskar du fylla i en uppsägning för hand och lämna in den.
Flytta ut
Nycklarna lämnar du på kundcenter senast kl 12 på avflyttningsdagen. Om du inte kan lämna dina nycklar själv kan du låta någon annan göra det, men det är ditt ansvar att se till att alla nycklar kommer in i tid. Du kan även lämna nycklar i vår brevlåda. Då är det viktigt att du skriver ditt namn och lägenhetsnummer på kuvertet. Saknas någon nyckel debiteras 2 000 kr för låsbyte.
Lägenhetsbyte
Om du redan bor hos oss och vill byta lägenhet inom vårt bestånd är uppsägningstiden innevarande månad + två månader. Eventuella skador på nuvarande lägenhet ska betalas innan nytt kontrakt tecknas.
Flyttstädning
Din lägenhet och ditt förråd måste alltid städas innan du flyttar ut. Förberedande städning kan du med fördel göra i god tid innan du ska flytta, till exempel tömma och städa ur garderober, skåp, balkong, samt putsa fönster. Lägenheter som inte uppfyller våra krav på städningen debiteras kostnad för städfirma. Boka själv en städfirma om du inte har tid att städa, det blir billigare. Här kan du läsa en checklista på vad du behöver tänka på när du flyttstädar.
Parkering vid inlastning
För att kunna parkera utanför porten under flytten behöver du ett parkeringstillstånd. Det finns att hämta på vårt kundcenter. Din lägenhetsnyckel passar till eventuell trafikbom på området.
Säga upp abbonemang
Det är viktigt att du att säger upp de abonnemang som är kopplade till din lägenhet.
El – Mälarenergi, 021-39 50 50, senast en månad innan avflytt. Abonnemanget ska gälla tom sista kontraktsdagen.
TV internet – Tele2, 90 222.
TV – Boxer, 0771-21 10 00.
TV – Kalejdo, 0771-191700.
Fibra Stadsnät – kontakta den operatör du valt
Flyttanmälan och adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret på ditt kontrakt under rubriken ”Lgh nr”.
Säga upp abbonemang
- Telefon
- Adress (minst fem dagar innan flytt, beställ eftersändning så får du posten till den nya adressen)
- Hemförsäkring
- Kabel-tv
- Tidningar